Opladen en bijtanken

Opladen en bijtanken

Soms zijn er van die dagen dat je veel te doen hebt en druk bent. Zulke dagen kosten energie.

Het is belangrijk om ook weer op te laden en bij te tanken.

Wat voor jou veel energie kost, kost voor de ander weinig energie. De ene persoon is sneller opgeladen als een ander.

Mentale inspanning kost ook energie. Voor mij is dat soms echt een energieslurper.

Piekeren is ook een mentale inspanning, alleen levert het je vaak weinig op. Dr. Phil zei ooit zoiets als: “Piekeren is net als schommelen. Het kost veel energie, maar je komt er nergens mee.”

Ik probeer te luisteren naar mijn lichaam als het moe is. Door vroeger naar bed te gaan of de volgende dag wat rustiger aan te doen. Maar soms ga ik juist iets doen. Iets anders, iets dat mij energie geeft.

Ik zie energie als een balans tussen inspanning en ontspanning, tussen geven en ontvangen, tussen uitgeven en opladen.

Zo heeft iedereen dingen die energie kosten, soms zelfs energie wegzuigen. Ik noem dat dus energieslurpers.

En alles wat energie opbrengt, noem ik energiegevers. De ene keer kan niets doen energie geven. De andere keer kan juist iets doen energie geven.

Dit zijn enkele van mijn energieslupers:

  • File rijden
  • Piekeren
  • Lichamelijk werk, zoals sjouwen, tuinieren, huishoudelijk werk
  • Routinematig werk doen
  • Rommelige omgeving (teveel prikkels)

Energiegevers zijn:

  • Slapen
  • Nietsdoen
  • Soms juist lichamelijk werk doen, zoals sporten of wandelen
  • Mensen coachen en begeleiden (geeft mij een enorme boost)
  • In de natuur zijn (horizon zien, groene omgeving)
  • Muziek maken

Het is belangrijk om te weten waar jouw energie door verdwijnt en waardoor je weer oplaad.

Het is proberen. De ene keer gaat het beter als de andere keer. De ene keer heb je juist inspanning nodig om op te laden.

Welke signalen geeft jouw lichaam af als het (te) weinig energie heeft? En wat doe jij om dan weer op te laden? Luister je ernaar of ga je door?