Onthaasten in 10 tips

Overal om je heen zie je mensen haasten. Onderweg, in de auto. Snel snel. In de supermarkt, bij de kassa. Haast. Dagen gevuld, altijd alert. Het doet mij altijd denken aan het liedje ‘Opzij‘ van Herman van Veen.

Haasten zorgt voor stress. Voor een verhoogd cortisol gehalte in je lichaam. Even stress is ok. Maar langdurig stress is ongezond voor het lichaam en geest. Je kunt er uitgeput van raken.

Belangrijk is om af en toe te onthaasten. Maar hoe je doe dat?

Ik rij in een oldtimer, die niet snel optrekt en maximaal 100 km/per uur kan. Ik kom ook van A naar B. Het scheelt soms een paar minuten met een snellere auto. Maar de beleving is veel anders. Het voelt als onthaasten.

Onthaasten is niet anders dan een langzamer tempo aangaan. De tijd nemen voor dingen die belangrijk of nodig zijn.

Zo heb ik een aantal fietsvakanties gedaan. En de maximale aantal kilometers op 1 dag is 150 geweest. Maar meestal een stuk minder. Je kunt dan echt de omgeving zien. Slow travel. Of 3 weken op 1 plek blijven, dat is ook oke. Het hoeft niet alsmaar meer, beter, verder, groter, sneller.

Ook op vakantie in Mexico voelde ik  mij onthaast. Het was te warm om snel dingen te doen. Je gaat vanzelf langzamer lopen en dingen schrappen die kunnen wachten tot morgen.

Maar hoe onthaast je in je dagelijks leven?

  1. Schrap eens een aantal dingen uit je agenda. Vrienden van mij hadden altijd maar 1 ding te doen of 1 afspraak staan per weekend.
  2. Vertrek eens eerder naar je afspraak, naar college of naar het werk. Neem de tijd, voel de ontspanning. Niet alles last-minute. Rij eens wat minder snel.
  3. Neem de tijd om te koken en te eten. Mindfulness kan hierbij helpen. Bewust je aandacht bij het eten dat je eet. Rustig kauwen, tussendoor je bestek neerleggen.
  4. Pak eens de fiets of ga te voet. Het kost meer tijd, maar het is gelijk beweging en je bent buiten geweest.
  5. Ga eens een dag of een week offline. Geen social media en als het kan ook geen mail. Zet al je notificaties uit. En geniet van de rust. Wees eens onbereikbaar en kijk hoe het voelt.
  6. Een avondje geen tv of afspraken buiten de deur. Maar uitgebreid eten en daarna een boek lezen. Of een spelletje doen.
  7. Kijk eens naar de snelheid waarmee je loopt. Loop eens wat rustiger. Langzamer.
  8. Bel eens met een vriend of vriendin. In plaats van gauw een appje. Neem de tijd om elkaar te spreken en naar elkaar te luisteren.
  9. Schrijf je gedachten in een dagboekje. Kijk eens naar de Morning pages, waar ik al eerder overschreef. Een andere manier is The 5 Minute journal. Je schrijft in de ochtend en avond over dingen die goed zijn gegaan, waar je dankbaar voor bent, etc.
  10. Doe af en toe niets. Lekker uit het raam staren. Diep ademhalen. Even niets.

 

Hoe onthaast jij? Welke dingen ga je proberen?

2 Reactie's
  • Anne
    Geplaatst op 17:42h, 11 maart Beantwoorden

    Leuke blog en goede tips! Dat offline gaan probeer ik wel eens, bijvoorbeeld door mijn telefoon thuis te laten als ik ergens heen ga.
    Ik kan ook altijd goed onthaasten bij dieren, gewoon lekker op de kinderboerderij kijken, of thuis aandachtig kijken hoe de kat zich wast. Heel mindfulness haha 🙂

    • Lonneke
      Geplaatst op 17:59h, 11 maart Beantwoorden

      Bedankt, Anne! Ja, dieren zijn ook goed voor ontspanning. Naar kijken of aaien schijnt ons brein te ontspannen. Goede aanvulling!

Geef een reactie