Burn-out herkennen

Iedereen heeft stress. Niemand ontkomt er aan. Maar wat is het effect en wat kun je ertegen doen?

 

Stress

 

Stress is een natuurlijk mechanisme dat er voor zorgt dat je alert bent en sneller in actie kunt komen. Jouw hersenen registreren allerlei zaken vanuit jouw omgeving en jouw lichaam en maken op basis daarvan een inschatting: ben je in gevaar of is het veilig? Het kan zijn dat je schrikt door een geluid. Dit wordt gezien als gevaar en dat zorgt ervoor dat jouw lichaam in een opperste staat van paraatheid komt. Zodat je kunt vluchten of vechten. Je bloeddruk gaat omhoog, net als je hartslag, maar ook maakt het lichaam extra hormonen aan, zoals cortisol en adrenaline. En sommige organen of lichaamsdelen krijgen minder zuurstof. Allemaal om er voor te zorgen dat je het gevaar overleeft. Is het gevaar geweken, dan komt het lichaam tot rust en zal het zich weer herstellen. Het is letterlijk een overlevingsmechanisme.

 

Chronische stress & burn-out

 

Chronische stress daarentegen, zorgt er voor dat jouw lichaam constant alert is en niet kan ontspannen en herstellen. Duurt dit langere tijd, dan raakt je lichaam uitgeput. Je krijgt dan fysieke en mentale klachten. Je raakt oververmoeid, overspannen of burn-out (bij klachten langer dan 6 maanden).

 

Burn-out herkennen

 

Hieronder staan enkele signalen of symptomen van een (bijna) burn-out:

  • Afvlakking van emoties
  • Weinig energie, motivatie en inzet
  • Vergeetachtig
  • Minder alert
  • Warrig
  • Weinig plezier meer ervaren
  • Het geloof constant te falen
  • Snel emotioneel
  • Prikkels worden snel teveel
  • Het liefste niets meer te hoeven

Mensen die een burn-out hebben of hebben gehad omschrijven het moment ‘dat het licht uit ging’. Niet meer kunnen of willen, letterlijk stil vallen, niets meer bevatten, vaak ook veel huilen en niet meer uit bed willen komen.

 

Stress en burn-out aanpakken

 

Misschien voel jij je al even zo. En niets lijkt te helpen. Maar er is licht aan het einde van de tunnel. Je kunt er weer bovenop komen. Ik wil je helpen.

 

Herken jij jezelf in deze signalen? Blijf niet doorgaan, maar kies voor jezelf. Je hoeft het niet alleen te doen!